FAQ
Veel gestelde vragen
De elektrische stuurbekrachtiging werkt geheel geruisloos, kan niet lekken en is geheel onderhoudsvrij.
Het originele stuurhuis wordt behouden en dus ook de standaard stuuroverbrenging. De mate van stuurbekrachtiging is geheel handmatig verstelbaar of snelheidsafhankelijk aan u de keuze.
Bij de inbouw wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van originele bevestigingspunten. Hierdoor is het altijd mogelijk dat het voertuig teruggebracht kan worden naar zijn originele staat.
Tevens wordt in de meeste gevallen de stuurbekrachtiging geheel verborgen onder het dashboard ingebouwd.
De voordelen ten opzichte van een hydraulisch systeem
De elektrische motor gebruikt alleen stroom wanneer er stuurbekrachtiging benodigd is terwijl de hydraulische pomp continu wordt aangedreven. Deze verbruikt gemiddeld 3 á 4 paardenkrachten en veroorzaakt dus ook extra verbruik, zelfs bij rechtuit rijden.
Doordat het elektrische systeem werkelijk snelheidsafhankelijk is stuurt deze licht bij lage snelheid en zwaarder bij hoge snelheden. De mate van bekrachtiging is of handmatig verstelbaar middels een potentiometer (iedereen kan het stuurgevoel afstellen zoals hij/zij dit zelf wil) of door elektrische snelheidssignaal wordt de ondersteuning afgebouwd naar mate de snelheid toeneemt.
Bij hydraulische systemen is er vaak weinig stuurgevoel en geen mogelijkheid om dit bij te stellen.
In het onwaarschijnlijke geval dat de elektrische motor een storing heeft zal de auto exact zo sturen als voorheen zonder stuurbekrachtiging. Bij uitval van de pomp van een hydraulisch systeem zal de auto zéér zwaar sturen
Electrische stuurbekrachtiging van Vintage Grip!
De meest gewaardeerde aanpassing voor uw klassieker!
Wat is het verschil?
Negative earth: is de meest gebruikte uitvoering, hierbij is de negatieve pool verbonden met het chassis van de auto.
Positive earth: wordt gebruikt bij Engelse voertuigen, ook militaire voertuigen kunnen op deze manier aangesloten zijn. De positieve pool van de accu is dan verbonden met het chassis.
Potmeter, hiermee stel je de ondersteuning handmatig in met een potmeter op het dashbord. Hiermee stel je de ondersteuning handmatig in naar persoonlijke voorkeur. Het originele karakter dat een auto zonder stuurbekrachting op hogere snelheid wat lichter stuurt blijft behouden. Het systeem werkt hier door lastafhankelijk. Natuurlijk is de verstelling te verstellen onder het rijden mocht dat nodig zijn.
Pulsgever, er wordt een snelheidssensor gemonteerd. Deze wordt aangedreven door de tellerkabel van de snelheidsmeter. Voor de echte snelle/sportieve voertuigen kan dit een voordeel zijn. Soms is het noodzakelijk om een universele pulsgever te monteren, hiervoor moet de originele tellerkabel aangepast worden.
GPS, met een GPS unit wordt een snelheidsignaal gegenereerd. Hiermee kan de onderdteuning op snelheid afgebouwd worden. Tevens is deze mate van afbouw nog bij te regelen met een potmeter. Mocht de unit zijn GPS signaal kwijtraken, dan behoudt deze het laatst ontvangen signaal tot deze een nieuw signaal ontvangt. Deze unit maakt het ook mogelijk om te fungeren als tracking unit. Hiermee is het voertuig te volgen op ons platform www.pattrack.nl. LETOP, dit gaat via een abonnement, Deze wordt jaarlijks berekend.
Natuulijk is zelfbouw geen probleem, sets worden geleverd met een inbouwhandleiding. Met twee rechter handen en de juiste sleutelervaring moet dit geen probleem zijn. Twijfel, wij kunnen natuurlijk ook de inbouw verzorgen., samen met onze inbouwpartner: Global Rally Service.
Alle sets werken met een 12V boordspanning.
6V: Voor voertuigen met een 6V boordspanning, hebben we een set ontwikkeld bestaande uit een kleine backup accu die wordt geladen door 6V-12V omvormer. Deze accu voorziet de stuurbekrachting van de juiste spanning.
12V: Dit is het standaard voltage waarop de meeste voertuigen werken, onze units werken werken hier standaard mee.
24V: Er wordt hier gewerkt met 2 x 12V accu’s. We bieden twee opties aan:
Optie1: er wordt gebruik gemaakr van 1 van de 2 accu’s van het voertuig. Dit werkt verder zonder problemen, dit heeft als nadeel dat beide accu’s ongelijkmatig belast worden. Dit beperkt de levensduur van de extra belaste accu.
Optie2: er wordt gebruik gemaakt van een 24V naar 12V omvormer/converter deze omvormer voorziet de unit van de benodigde 12V. Het voordeel is hierbij dat beide accu’s gelijkmatig belast worden.
Dit is geen probleem, wij proberen deze opties zo goed mogelijk te plaatsen, maar mocht dit niet het geval zijn. Elk product heeft een tekstveld waar u uw extra informatie kun invullen. Wij nemen contaact met u op, om dit correct af te stemmen.
Onze Geschiedenis en Groei
Vintage Grip Powersteering begon als een lokale passie in Gameren en is uitgegroeid tot een specialist in elektrische stuursystemen voor klassieke voertuigen, met een tevreden klantenkring.
Jaar 2018
In 2018 werd PAT techniek gestart als webshop voor technische artikelen voor de landbouw en industrie. Door onze ruime ervaring in elektrische stuurbekrachtigingen werden deze ook aan de webshop toegevoegd, wat al snel populair werd in de oldtimer- en classic car-community.
Jaar 2025
In 2025 werd Vintage Grip Powersteering opgezet om de stuurbekrachtiging kits apart aan te bieden en uit te breiden met als doel het verbeteren van de rijervaring van oldtimerliefhebbers in Nederland.
Neem contact met ons op voor informatie
Ontdek hoe wij jouw klassieke auto kunnen transformeren met onze elektrische stuursystemen.